Saturday 12 January 2013

gigi besi

Biarlah bulan bicara sendiri
Biarlah bintang menjadi saksi
Takkan ku ulangi walau sampai akhir nanti
Cukup derita sampai disini..

Ewah...

Hai.......:)

Kali ni aku nak cerita pengalaman aku yang dah lebih setahun pakai braces kat gigi ni. Sebelum ni gigi aku agak tak teratur..bahagian taring kiri dan kanan bertindih..cam siung..hohoho..

Kata org comey gigi cam tuh...cam gigi kebanyakan org jepun...yeke?? tp aku tak suke dgn gigi aku yg berlapis tu...so aku pun mula buat research pasal pemakaian braces atau pendakap gigi ni.

Agak lama jugak la aku cari info sebanyak mungkin untuk persiapkan fizikal mental dan yang paling penting...duit utk buat rawatan ni..huhuh..pakai braces ni bukan murah..mahal jugak rupanya...adoiyai...kesian poket aku...harga dah macam nak pasang pagar letrik besi stainless steel tu dah..gulp!

Rawatan meluruskan gigi ni atau doktor cakap rawatan orthodontik ni memakan masa bertahun-tahun gak laa...tgk pada keadaan gigi..pakai braces ni kene la betul2 bersedia sebab tempoh perawatannya yg agak lama tu.. dinasihatkan..cari banyak2 info mengenainya dulu ok..;)

Ikutkan pengalaman aku masa mula2 nak pakai tu..aku dah redi fizikal mental n duit tu selain info2 yang aku perlu tau dalam tempoh perawatan tu. Yang aku palinggggg takut...nak cabut gigi!!! sampai 4 batang gigi kene cabut!! tp tu yang aku dapat info dari setengah2 org yg dah buat laa.. waaa...mmg tak suke!!
Nasib baiklah doktor cakap cuma sebatang gigi atas aku je yg perlu dicabut utk memberi ruang pada gigi2 tu nanti...so terpaksalah gigi geraham kecil atas aku tu beralah...;( (sian dia...sayang gak nak buang gigi yang sihat) 

Kenapa tak cabut gigi bawah eh? sbb gigi bawah aku memang ada ruang sebab aku dah cabut sebelum ni...gigi tu rosak...so cabut laa...n dia pun tak tumbuh lg...hihih

 Mula2 doktor pasangkan pakai braces utk gigi atas dulu...sebulan kendian baru pakai yg bawah...taktau la nape...mungkin biasakan yg atas dulu kot...tp elok gak...sebab...haaaa.....sengal nye ya amat masa seminggu aku pagarkan gigi atas tu! Nak ketap gigi tak bole!apetah lagi nak gigit makanan... kalau makan tu kene la yg lembut2..esp bubur laaa...huh....hangin aku makan bubur je!

Tp demi nakkan gigi yang cantik tersusun....aku pasrah jela....Lagi satu..ulser tu dah menjadi perkara biasa...ye la..besi2 tu kadang dok poke2 bibir ni kan...lama2 ulser la jadinya....time ulser tu mmg seksa! terjuih2 la bibir,,,hahaha...tp takpe...doktor akan beri wax utk tampalkan kat besi tu...so takde la besi2 tu poke2 ulser tu pulak...ouch!


Pffftttt....tula rupa gigi aku dulu....nak senyum pun malu2...n ni pict syok sendiri...kalau siyes nak bergambar..memang tak penahnye sengih....hohoho...
Time ni aku baru je pasang braces kat gigi atas..pakai kaler pink gitew... ;)

Sekarang nih da lebih setahun aku pakai pendakap gigi ni...gigi pun da lain...rahang pun da mengecil...hehe.. and...senyum aku pun dah berubah! cam pelik je rasa bila senyum! huh! Nanti aku upload pict bbrp bulan hingga kini aku bersama braces nih. Kadang dah rasa cam sebahagian dlm diri plak braces tu dgn aku..kadang...aku rasa rimas gak! :-/

Peace no war (^^)v








No comments :

Post a Comment